ARTfilm - Filmklub

“Számomra a filmklub, mint közösségi tér fontos, a filmekhez kötődő kulturális háttér, motívumrendszer és korrajz miatt. Elengedhetetlen a film közös megnézése után a műalkotás által elindított gondolatok és érzések megvitatása, megosztása.
Nagy öröm számomra, amikor megnyílnak a nézők, és a film hatására képesek elvonatkoztatni a mindennapjaiktól, vagy másként látni sok ismert élethelyzetet. Mindig felemelő érzés számomra, ha ebben tudok segítséget, támogatást adni…”

Bárdos Csaba filmtörténész, moderátor

A filmklubot havonta egyszer, hétfő esténként szervezzük, sorozatunkban a hetedik művészet alkotásain keresztül mutatjuk be a többi művészeti ág jeles képviselőit. Vajon kiben nem merült még fel a gondolat, miközben egy képet, szobrot csodált, hogy vajon az milyen körülmények között jött létre, mi ihlette, inspirálta megalkotóját? Mitől vált a gondolat képpé, formává, majd anyaggá és részenként egy új műalkotássá?
A filmek nemcsak a művészek életútját kísérik végig, hanem az alkotás folyamatán keresztül közelebb visznek bennünket belső világukhoz, teljesebb képet kapva a műalkotások megszületéséről.
Mivel a helyszínt adó műhely egyben egy alkotó tér, a vetítések utáni beszélgetések inspirációt adhatnak a nézők számára és talán kedvük támad saját alkotónyelvük megtalálására is.

Korábbi ARTfilm – Filmklub programok listájához kattints ide

  • Carol ReedAgónia és extázis
    Michelangelo Buonarroti (1475–1564) az anyatejjel szívta magába a kőfaragás készségét, 24 évesen ismert szobrász lett, 5 évvel később pedig élő klasszikus. 1505-ban II. Gyula pápa Rómába hívta hatalmas síremléke kifaragásához, de a síremlék készítése néhány év után leállt. II. Gyula 1508-ban - a közös síremlék-kudarcukat kiköszörülendő - megbízta Michelangelót, hogy IV. Sixtus pápa közben kicsit megkopott kápolnájának a mennyezetét freskókkal ékesítse. A kápolna mennyezetének főképein Michelangelo a teremtés stációit, a bűnbeesés és kiűzetést, Noé áldozatát, az özönvizet, Noé részegségét ábrázolja Mózes könyve szerint, a sarokjelenetek a zsidó nép egy hős általi megmentését mutatják be, amit az összkép szerint a Messiás általi megváltás koronáz meg...
       
  • Orson WellesF for Fake
    színes- és ff., 88 perces francia-iráni-NSzK (ál)dokumentum-játék-esszéfilm
     Igazi és hamis.
    Hogyan különböztetjük meg őket? Biztosak vagyunk benne, hogy úgy kell?
    Ha egy híres festő fest egy hamisítványt egy saját képéről, akkor az igazi?
    Ha egy hamisító fest egy saját művet valamelyik mester stílusában, de nem írja alá, akkor az hamis?
    ...
    Orson Welles utolsó filmje máig rejtelmes, pedig csak 4 (vagy 6) hamisító, ill. hamisítás történetét meséli el.
    A vetítés után versenyt hirdetünk: Ki hány átverést tud megszámolni a filmben?
  • Agnes MerletArtemisia
    Artemisia Gentileschi dramatizált életrajzában Agnes Merlet mindössze egyetlen (?) eseményt ábrázol máshogy, mint ahogy azt a kánon tartja, de így is hatalmas vitát váltott ki és vált ki ma is. Artemisia és Agostino kapcsolata a közvélekedés szerint nem ilyen szép szerelem volt. Arra kevesen gondolnak, vajon mennyire volt hibás a szomorú történetben Artemisia apja.
    Az Artemisia a szerelem, az érzelmek filmje és a festészeté.
    A természetet - Isten ajándékát - és az emberi természetet - szintén Isten ajándékát - kutató művészeké...
    Vajon barocco vagy baroque (inkább) a film?
       

Cím

Go to Top