2024.04.08. 18:00 – Kenji Mizoguchi: Utamaro és őt nője

2024.04.08. 18:00 – Kenji Mizoguchi: Utamaro és őt nője

2 000 Ft

17 készleten

Kenji Mizoguchi: Utamaro és öt nője
Toulouse-Lautrec stílusára Edgar Degas képei mellett leginkább Utamaro fametszetei hatottak, Mizoguchi egyetlen önéletrajzi ihletésű filmje a  nők szépségéről és szenvedéséről és a változást hozó művész küzdelméről a megcsontosodott intézményrendszerrel szemben.
***********************************

Részvételi díj: 2000 Ft

Helyszín: 1112 Budapest Cirmos u. 8. tetőtér

***********************************

17 készleten

Kategória:

Leírás

Kenji Mizoguchi: Utamaro és öt nője
Andrzej Wajda írja: „Tizenhét éves voltam, és noha a már három éve tartó háború alatt szenvedélyesen festettem, kiállítást még nem láttam. Ez volt az első ilyen jellegű élményem. Hokuszai Hulláma, Utamaro női portré-sorozata vagy Hiroshige Eső a hídon című képe az emlékezetembe vésődött és mindenkorra a sajátommá lett.”
Wajda A vasember c. filmjében láthatjuk legteljesebb formájában a japán művészet gondolkodás- és látásmód-formáló hatását a filmművészetére.
Kenji Mizoguchi többek között Tarkovszkij példaképe is volt – hiszen a művész fő feladatára senki sem tudott szerinte úgy fókuszálni és azt formába önteni, mint Mizoguchi, a mesterek mestere: „két olyan rendezőt ismerek, akik merev, ám önként viselt szemellenzővel dolgoztak, ami segítette őket abban, hogy rátaláljanak az elképzelésüket megvalósító valódi formára: a Mizoguchi az egyik, Bresson a másik.”
Toulouse-Lautrec stílusára Edgar Degas képei mellett leginkább Utamaro fametszetei hatottak, amikor ezeket katalogizálta egy gyűjtő megbízására. Japán hatásra lettek nála sík hatású színes felületek, az átlós elrendezés, a ferde, illetve a szokatlanul magas vagy alacsony nézőpont. Utamaro női portrésorozatai alapozták meg a vigalmi negyed hölgyeinek felejthetetlen Toulouse-Lautrec-ábrázolását.
Mizoguchi egyetlen önéletrajzi ihletésű filmje az Utamaro és öt nője – még a brokát-képek készítését is láthatjuk benne. Mizoguchi festőnek tanult, de az élet és konzervatizmus a filmmhez sodorta. Utamaro filmjében bemutatja a  nők szépségét és szenvedését éppúgy, mint a változást hozó művész küzdelmét a megcsontosodott intézményrendszerrel szemben.

Cím

Go to Top