Horváth Szilvia textil és ruhatervező iparművész
Öltözék és textiltervezőként az egyik legnagyobb inspirációs forrásom a természet, a természeti formák, felületek, a fény, a színek. Egy kavicsos folyópart, egy fa ágainak szövedéke, egy virág szerkezete, a víz hullámzása rengeteg témát nyújt a modern textilművészetnek, a textilminták, anyagok, képek megtervezésének. Célom, hogy a tanítványaimnak megmutassam milyen új, művészi szemszögből is nézhetik a valóságot, és miképpen használják a saját személyes szűrőjüket, hogy a valóság leképezése egy teljesen új, egyedi világot teremtsen. Ehhez természetesen szükséges a textilkészítési és textildíszítési technikák elsajátítása is, amelyek gazdagsága, sokszínűsége segít megvalósítani az elképzeléseket. E komplex mégis könnyen elsajátítható művészeti ágba való betekintéssel a képző és iparművészet határaiba átnyúló alkotások, képek, használati tárgyak készülhetnek, amelyek díszei lehetnek ruhatárunknak, otthonunknak.
Az alkotótáborban megtanítom a művészi/tervezői gondolkodás folyamatát, vagyis miképpen lehet inspirációt gyűjteni, ezeket az inspirációkat asszimilálni, absztrahálni, ezután pedig milyen módon lehet az ötletet színekbe és formákba önteni. A természet inspiráció feldolgozása után, egy saját tervezésű modern selyemkendő elkészítése által a résztvevők megtanulhatják a selyemfestés technikáját, a tábor második felében pedig gyapjúval „festünk”, vagyis a nemezelés-tűnemezelés technikájával készítünk saját kompozíciójú textilképeket.
Nem arra csodálkozunk rá, hány millió színt észlelhetünk a természetben, hanem hogy hogyan jönnek létre karakteres, kifejező fény-árnyék és szín-szituációk, melyek erős művészi mondandóval rendelkeznek.
Tari Gábor tematikájában először a színharmónia-kutatás legújabb saját eredményeibe enged betekinteni – a „Természet rejtett színharmóniái” ill. a „Zenei hangnemeknek megfelelő színsorok gyakorlati megismertetésével”.
A tanári prezentációkat követően, közös színkeverési gyakorlatokkal hozunk létre színharmóniákat. Sokan félreértik a festészetben az intuíció szerepét – megfelelő tudatosság és tapasztalatok hiányában sokszor csak sztereotípiákhoz vezet, ami legtöbbször vagy nagyon bátortalan szürkékben, barnákban ölt testet, vagy egymást túlharsogó tarkabarkaságban – észlelhető szín-mondanivaló nélkül.
Az elkészült harmónikus színfelületekből a hely motívumkincsének felfedezése és gyűjtése után az absztrahált tájképi stílus alkotói módszerét sajátíthatjuk el. Különféle technikák lehetségesek: kollázs, kimaszkolt, optikailag kevert felületek kialakítása, vagy akár a hagyományos akvarell is ecsettel és akvarell ceruzával. Használhatjuk segédeszközként a fotózást és a nyomtatást is, de mégis egyedi, akár falra is tehető műalkotások készítése a cél.
Horváth Janisz grafikusművész, tipográfus, kalligráfus
az európai és a kínai kalligráfia hazai mestere. Támogató személyisége, széles műveltsége és kiváló előadói stílusa által kurzusai inspiráció és kulturális élmény minden művészetek, kultúra iránt érdeklődő számára. Az ázsiai, ezen belül kiemelten a kínai művészet és kultúra a szenvedélye. Tanulmányait a Kínai Szépművészeti Egyetemen kiváló minősítéssel végezte el.
„Az egyetemes vizuális kultúra sajátos ábrázolásmódja a kínai tájképfestészet. A tussal, hegyes ecsettel rizspapírra megfestett légies kép látszólag egyszerű, de mégis bonyolultan összetett technikai megoldásait ismerhetjük most meg. Például a szürke hegyek folttónusait széles mozdulatokkal úsztatva, a kéregszerű sziklák barázdáit pedig az oldalára döntött kecskeszőrű ecsettel „karcosan” kell megfesteni. A lombosfa ágainak könnyed íveit, a fenyőfa tűskéit pedig a mókus- vagy nyúlszőrecset követi a legpontosabban.
Mind erről részletesen tanulhatunk a nyári táborban, ahol a gyakorlati foglalkozásokon elsajátíthatjuk a könnyed csuklómozdulatokra épített, függőlegesen tartott keleti ecsetvezetést, a kevés színt használó ábrázolásmódot. Emellett megismerhetjük a sajátos kínai vonalesztétika szabályait, az üresség–telítettség alkalmazását, a hegy–víz (shanshui) egyedi értelmezését is.” Emellett esténként a kínai vizuális kultúráról, a kínai festészetről szóló előadásait nézhetjük-hallgathatjuk.
Célunk, hogy minden résztvevőnk számára igazi inspirációt és konkrét módszereket adjunk a további önálló alkotási tevékenységéhez.